Gwałtowny postęp w przemyśle spowodował, iż niezbędne stały się zmiany w koncepcjach zarządzania zakładami produkcyjnymi oraz ich pracownikami. Lean production to jedna z takich doktryn ekonomicznych. Jej celem jest zmultiplikowanie efektywności czynności produkcyjnych w określonym przedsiębiorstwie. Jak nietrudno można wydedukować, koncepcja ta ma swoje korzenie w Japonii, słynącej z szeroko rozumianego minimalizmu. Prekursorem tej metody była marka Toyota. W ramach Lean management mamy do czynienia z minimalizowaniem wszystkich czynności wykonywanych podczas procesu produkcyjnego, a równocześnie całkowicie niekoniecznych. Poprawa pracy zespołowej i komunikacji Najważniejszym zadaniem „szczupłego zarządzania” jest zatem zlikwidowanie marnotrawstwa zarówno w wymiarze pracy pracowników jak i eksploatowanych materiałów. Wdrożenie technik lean management stwarza możliwość zdobycia takich rezultatów, jak poprawa produktywności oraz jakości wytworów. Także stosunki wzajemne w przedsiębiorstwie z reguły poprawiają się. Ma to związek z efektywniejszą komunikacją. Co ciekawe sposoby działania z obszaru lean management mogą być stosowane w każdym przedsiębiorstwie, obojętne z jakiej gałęzi przemysłu bądź usług oraz jakiej rozmiarów. To, co ma znaczenie to zdolność ocenienia, które procesy są zbędne dla firmy.